page view image

Flygelfest med Marinemusikken og Christopher Park

100 år med Rhapsody og Fanfare

Årets Flygelfest med Marinemusikken markerer to hundreårsjubileum på en konsert! Pianokonserten med den kjente klarinettsoloen, og den norske komponist Egil Hovland så begge dagens lys i 1924. Siden Horten kirke er stengt for oppussing spilles konserten i Torpedoverkstedet på Karljohansvern.

Informasjon
event image

Som solist i Gershwins udødelige Rhapsody in Blue får publikum møte Christopher Park. Den tyskfødte pianisten har en omfattende solistkarriere med orkestre i Europa og Asia. Han har samarbeidet med dirigenter som Christoph Eschenbach, Paavo Jarvi, Jukka-Pekka Saraste, og Dimitri Kitajenko. I 2017 ble han utnevnt som Rising Star“ av European Concert Hall Organization. Han arbeider også som professor ved Norges Musikkhøgskole.

Egil Hovlands Fanfare og Koral er et av de viktigste Norske verkene for korps. Verket ble skrevet i 1967 og er et av de viktigste norske verkene for korps. Med sin sprudlende fanfare og vakre koral viser verket hva et korps kan by på av musikalske virkemiddel. Egil Hovland ville fylt 100 år 18. oktober.

Konserten dirigeres av Forsvarets musikks Kunstneriske leder, Bjørn Sagstad. Han er en godt etablert dirigent som har sin utdanning fra musikkonservatoriene i Bergen og Trondheim og fra Royal Northern College of Music i Manchester. Etter en periode som dirigentstipendiat ved Musikkonservatoriet i Trondheim har han hatt en omfattende karriere som dirigent, bl.a. i Hong Kong, Oulu i Finland og som sjefsdirigent for Prinsens Musikkorps i Danmark og Sjøforsvarets musikkorps i Bergen. Han har flere ganger tidligere gjestet Marinemusikken som dirigent. I tillegg arbeider han som professor i direksjon ved Universitet i Basel.

På konserten får publikum også høre Marinemusikkens fantastiske trompetist Reidar Hjelmengen som solist i Harry James virtuose og jazzinspirerte Trompetkonsert. Debussys Marche Ecossaise, Rachmaninovs vakre Preludium i h instrumentert av Marius Hesby og et helt nykomponert verk av den unge norske komponisten Isak Hård står også på programmet.

Konserten arrangeres i samarbeid med Horten menighetsråd og Flygelfest i Horten kirke. Konserten er støttet av Kulturmidler fra Horten kommune.

rhapsodyinblue fanfareogkoral chrisopherpark marinemusikken torpedoverkstedet flygelfest

Restriksjoner

Kjøpte billetter refunderes ikke
Barn og ungdom under 18 år kommer inn gratis.
Ledsagerbevis aksepteres.